Kdo to zkusil, ten to ví – žít o výplaty k výplatě není nic záviděníhodného. Ať už se nám to líbí nebo ne, žijeme ve světě, kterému vládnou peníze a právě ty nám dokáží život zpříjemnit, ale také jej značně zkomplikovat. Pokud jste se rozhodli dostat své finance pod kontrolu, je tento článek právě pro vás. A kde jinde začít, než u toho nejzákladnějšího – vyrovnaný rozpočet. Už žádné nervózní kontrolování bankovního účtu, či přemýšlení, jestli vás tenhle nákup nepošle do červených čísel.
Kolikrát už jste tohle slyšeli? Pokud nemáte rozpočet na papíře, jako by nebyl. Měsíc je totiž dlouhá doba a všechny ty drobné nákupy, které omlouváme slovy Pro jednou se nic nestane, se dokáží pořádně zakousnout do rodinných financí.Vzpomínáte na chvíle, kdy zmateně sedíte nad prázdným účtem a přemýšlíte, kam se vaše těžce vydělané peníze poděly?
Naopak! Čím těsnější jsou vaše finance, tím více vám dokáže poctivé vedení rozpočtu pomoci. Nejenže pravděpodobně najdete cestu, jak pár korun ušetřit, či se rychleji zbavit dluhů, ale také v sobě naleznete pocit hrdosti a sebejistoty.
Když už tedy víme, že rozpočet je skutečně pro každého, pojďme se podívat, jak na něj. Jednoduše řečeno slouží rozpočet k udržení výdajů domácnosti pod hranicí příjmů. Zdravý rozpočet je tedy takový, který vám umožnit včas splatit všechny své závazky a ideálně vám poskytne prostor pro odkládání části příjmů na horší časy.
Na začátek si připravte přehled všech výdajů za jeden měsíc. Můžete využít výpis z účtu, můžete si třicet dní vést deník a do něj každý den zapsat všechny výdaje. Nezáleží, jaký způsob zvolíte, hlavní je, abyste věděli, kam se poděla každá korun z vašich příjmů. Už tady si pravděpodobně všimnete položek, které by se příští měsíc opakovat nemusely.
Jakmile máte přehled o tom, kolik a kde každý měsíc utratíte, můžete se směle pustit do vytváření skutečného rozpočtu. Nejdříve si sepište všechny své příjmy – může to výt výplata ze zaměstnání, peníze z brigád nebo alimenty. Příjmy rozdělte do dvou kategorií – jisté a občasné. Do jistých příjmů patří plat ze zaměstnání, stabilních přivýdělků, přídavky a všechny další dávky, které vám každý měsíc přistanou na účtu. Do občasných zařaďte všechny další přivýdělky, na které se ovšem nemůžete spolehnout každý měsíc. Může to být jednorázová brigáda, mohou to být peníze od rodiny, může to být pár korun za sesbíraný papír. Základní rozpočet byste měli vytvářet pouze za pomocí jistých příjmů – občasné by vám mohly další měsíc chybět.
Příjmy už máme sečtené a poctivě rozdělené, přišel čas na méně příjemnou část. Vezměte si do ruky výpis z účtu, případně finanční deník, a připravte se škrtat. Nejsou totiž výdaje jako výdaje. Jako první a nejdůležitější výdaj označte platby za bydlení – ať už je to nájem nebo splátka hypotéky, tato částka pro vás bude každý měsíc to nejdůležitější. Do kategorie číslo dvě patří výdaje za energie a základní potřeby – sem patří zálohy za elektřinu, plyn, vodné a stočné a pojistky, také ovšem náklady na cestování do zaměstnání. Třetí kategorií jsou dluhy. Na čtvrtém místě najdete nezbytné výdaje, včetně jídla, internetu, televize, telefonu a drogerie. Pátou příčku potom obsadí spoření, poslední kategorie zbude na zábavu a ostatní. Pojďme se na jednotlivé kategorie podívat blíže:
BYDLENÍ – odtud není cesta ven. Střechu nad hlavou potřebujeme všichni, výdaje za bydlení tedy nutně musí být na prvním místě. Hledáte – li způsob, jak ušetřit, vždy začněte od nejnižších kategorií. Pokud přesto potřebujete ukrajovat i tady, zkuste refinancovat hypotéku, odstěhovat se do levnější části města nebo menšího bytu. Myslete přitom na dostupnost do zaměstnání a zda ušetřené peníze ve výsledku neprojezdíte.
ENERGIE A ZÁKLADNÍ POTŘEBY – sem nezapomeňte připočíst také náklady na jízdenky, případně naftu do auta. Chcete – li ušetřit, zkuste najít levnějšího poskytovatele energií, prostudujte si stávající cenové tarify a smlouvy, včetně těch pojistných. Výrazně také ušetříte, vzdáte – li se automobilu, nebo alespoň nabídnete svezení na vaší pravidelné trase lidem z okolí a ušetřete náklady na palivo.
DLUHY – nejbolestivější kategorie. Zde nezbývá než platit a trpělivě vyhlížet den, kdy do schránky přijde potvrzení o splacení. Neuškodí ovšem obejít si banky a zjistit, zda by vám jinde nenabídli výhodnější podmínky.
OSTATNÍ NEZBYTNOSTI – právě tady se bude odehrávat výrazná část škrtů. Výdaje za jídlo se dají v drtivé většině případů minimalizovat, dokonce s dobrým pocitem, když vyměníte chipsy a sladkosti za balíček čočky. Máte – li dluhy, seškrtejte vše, bez čeho se dokážete obejít.
ZÁBAVA – poslední a zcela zbytná kategorie. Dokud jste ve finanční tísni, není bohužel na zábavu prostor.
Jakmile máte výdaje rozdělené do kategorií, sečtěte je a číslo napište vedle jistých příjmů. Obě čísla by měla být stejná, ideálně by však příjmy měly výdaje alespoň o 5 % převyšovat. Pokud tomu tak není, začněte od nejnižších kategorií vyškrtávat jednotlivé položky až do doby, kdy dokážete úspěšně každý měsíc odkládat 10 % svých příjmů na spořící účet.
Komentáře