Fandové železnice jistě znají. Roky chátrající železniční vozidlo na českém nádraží, dnes vypadá, jako kdyby právě vyjelo z fabriky. Historický motorový vůz v Nymburce od základů opravili, zrestaurovali a přivedli k životu.
Motorák řady M260.001 dostal přezdívku Stříbrný šíp. Vyroben byl v roce 1939 a jako zcela nové vozidlo vyjel z Nymburka roku 2016.
Z prvopočátku roku 1953 vůz v provozu skončil. Několikrát se ho nadšenci pokusili znovu zprovoznit, k čemuž ovšem nedošlo. Z opravy v Šumperských dílnách sešlo. Postupně reznoucí kus šrotu chtěli oživit v České Třebové a následně i v 70. letech modeláři z Ústí nad Orlicí a vytvořit tak ze Stříbrného šípu pojízdnou klubovnu pro železniční modely. Nic z toho se však neuskutečnilo, ani následující oprava v Chomutově úspěšná nebyla.
Úspěšným pokusem byly až opravy uskutečněné v Nymburce. V roce 2011 na přivezeném vraku začaly kompletní opravy a renovace od základu. Pro to, aby se z nepojízdného vozu stal plnohodnotný motorový vůz, musel být 5 let v rukách DPOV Nymburk, kde prodělal Stříbrný šíp rekonstrukci nejen celého zevnějšku, ale podle dobových fotografií byl znovu vytvořen tehdejší interiér i s věrným stanovištěm strojvedoucího.
Pečlivá práce železničních opravářů a restaurátorů přivedla motorový vůz M260.001 zpět na koleje. Vše co je dnes ve vozidle k vidění muselo být vytvořeno zcela nově s co nejvěrnějším historickým vzhledem.
Co však bylo potřeba udělat moderní, je například spalovací motor nebo automatická převodovka. Toto bylo nutné pro schválení a splnění železničních předpisů.
Dnes je Stříbrný šíp znovuzrozenou legendou. Aby mohl vozit cestující, musí nejprve najezdit několik stovek kilometrů. Již nyní ho však můžete vídat jako exponát na železničních akcích, například v Lužné u Rakovníka nebo na výstavě Czech Raildays v Ostravě. Až projde všemi testy, bude na akcích také vozit cestující, jako historické vozidlo, které před více jak půl stoletím bylo na odpis.
Komentáře