Založili jste si nový e-shop a dosavadní návštěvnost je zklamáním? Není třeba zoufat, je vašich silách návštěvnost zlepšit. S elektronickým obchodem je to podobné jako s kamennou prodejnou - zákazníci budou obchod více navštěvovat, pokud bude více na očích. Zatímco u klasických obchodů je předpokladem frekventované místo, e-shopy se dostanou více na oči, když budou vidět na stránkách, kde je lidé hledají - tedy vyhledávače, cenové srovnávače, agregátory zboží a podobné. Dnes se zaměříme na návštěvnost z vyhledávačů a to organickou formou (nikoli placené kampaně).
Ač jsou různé vyhledávače (google, seznam, bing a další) naprogramované každý trochu jinak, hlavní cíl mají společný - poskytnout uživatelům nejlepší informace. K tomu vyhledávačům pomáhají tzv. roboti. Ti procházejí průběžně veškeré webové stránky a tvoří databáze, které se následně porovnají s vyhledávacím dotazem a podle relevance seřadí výsledky. Na prvních pozicích jsou odkazy na stránky, které vyhledávač vyhodnotil jako nejrelevantnější. Z potřeby majitelů webů předložit vyhledávačům své stránky se stala samostatná technika, nazývaná SEO.
Pojem SEO je zkratkou anglických slov “Search Engine Optimization”, což značí optimalizaci pro vyhledávače. Cílem SEO je získat lepší pozici ve vyhledávání a tím přilákat na stránku více návštěvníků. A lepší pozici získáte tím, že bude váš e-shop přehledný, roboti se na něm snadno zorientují (on-page faktory) a stránka bude oblíbená (off-page faktory).
Když vyhledávač porovnává relevanci dotazu s databází stránek, pro jejich seřazení postupuje podle určitých zásad a to tak, jak se dané slovo v textu objevuje - zda je v titulku, jaké jsou nadpisy a podnadpisy i kolikrát se na stránce objevuje.
V minulosti tak vznikaly speciální stránky, kde bylo klíčové slovo (slovo, na které byl záměr, aby stránka byla zobrazovaná) v textu nepřirozeně často opakováno. Jelikož se takové texty velmi špatně četly, vyhledávače proti takový stránky brojily a přednost nyní dostávají stránky s přirozeným textem. Z toho vyplývá, že v první řadě je při tvorbě textu myslet na návštěvníka. Strukturu stránky je však potřeba připravit tak, aby byla pro vyhledávače lehce “stravitelná”.
V první řadě je dobré vypracovat si analýzu klíčových slov a spojení. Z té pak budete vědět s jakými výrazy mohou vaši stránku či produkt uživatelé hledat. Tomu pak přizpůsobit jednotlivé on-page faktory:
Titulek by měl dávat jasnou informaci o obsahu stránky a vyhledávače mu dávají velký důraz. Titulek by tedy neměl být stejný pro celý web, ale unikátní pro každou stránku.
Zápis titulku v HTML kódu:Titulek stránky
Metapopisek stránky není vidět přímo na stránce, nýbrž pouze ve zdrojovém kódu. Pro vyhledávače je to další důležité vodítko, o čem daná stránka pojednává. Je to něco jako anotace u knihy. A podobně jako u titulku není vhodné, aby byl stejný pro celý web.
Zápis titulku v HTML kódu:
Dalším faktorem jsou nadpisy. V případě, že jde obsáhlejší text, je vhodné ho strukturovat pomocí podnadpisů. Úrovně nejsou omezeny, prakticky více než pět pravděpodobně nepoužijete.
Zápis nadpisů v HTML kódu:
,
, atd.
Občas je třeba něco čtenáři v plynulých odstavcích zdůraznit. To se dělá tučným písmem. Pomůžete tím jak čtenáři, tak vyhledávačům s orientací.
Zápis zvýrazněného textu v HTML kódu: zvýrazněný text
Vlastní text stránky je pochopitelně také důležitý. Jak jsme psali výše, je vhodné používat klíčová slova, ale nikoli nuceně vložené. Prioritně myslete na ty, kdo to budou číst a rozhodovat se na stránce o případném nákupu.
Vyhněte se také kopírování textů od konkurence. Nejen, že byste porušili autorské právo, ale vyhledávače byste si pravděpodobně na svou stranu nepřiklonili - ti nemají rádi duplicitní obsah a preferují unikátní obsah.
Možná byste se divili, kolik lidí vyhledává produkty podle obrázků. Nepodceňujte tedy ani tuto možnost nových návštěvníků. A vyhledávač není bytost, která by jednotlivé obrázky prohlížela a následně doporučovala. Vyhledávač rozpoznává obsah obrázku pouze podle jeho popisu. Je vhodné u obrázků vyplnit alespoň jejich alternativní popis.
Zápis alternativního popisu v HTML kódu: alternativní popis obrázku
Pro posouzení stránky má pochopitelně vliv i url adresa stránky. Sami zajisté snáze poznáte, co od které stránky čekat, když porovnáte např. http://www.elektro.cz/televize a http://www.necojako.cz/e061c9aea5026301e7b3ff09e9aca2cf. A vyhledávač se v tom také orientuje lépe a náležitě to ocení.
Jak jsme zmínili výše, o pořadí stránek nabízených po vyhledávacím dotazu, rozhoduje taktéž oblíbenost stránek. Vychází to z logického faktu, že pokud stránka byla zajímavá již pro několik uživatelů, bude pravděpodobně užitečná i pro aktuální dotaz. A jak vlastně vyhledávače hodnotí oblíbenost? Algoritmus vychází z předpokladu, že uživatelé oblíbené a užitečné stránky sdílejí na sociálních sítích, odkazují na ně na webech a podobně. Prostě, čím více odkazů na danou stránku na internetu existuje, tím je hodnocena jako oblíbenější.
Z tohoto faktu se vyvinula disciplína zvaná “linkbuilding”, která se tvorbě odkazů věnuje. Kromě správného prolinkování jednotlivých stránek webu jsou velmi důležité i externí odkazy, které na stránku směřují z jiných webů i sociálních sítí. Nejen, že přivedou přímou návštěvnost, ale přidají i kladné body k hodnocení oblíbenosti vaší stránky vyhledávači. Je třeba však dodržovat pravidla, které se snaží zabraňovat nepřirozenému odkazování - např. nejsou dovoleny odkazy v patičkách webů, kupované odkazy či odkazy u článků, které jsou s největší pravděpodobností psané za odměnu (např. recenze).
Důležité je také si uvědomit, že není odkaz jako odkaz. Každý externí odkaz má jinou hodnotu, která závisí na řadě faktorů (kvalita daného webu, počtu odkazů na stránce, téma webu a další). Jeden kvalitní odkaz tak vydá za víc než desítky nekvalitních. Pro budování zpětných odkazů, to mějte na paměti a weby, které budete oslovovat pečlivě vybírejte.
Problematika SEO vydá rozhodně na více, než jeden článek. Faktorů ovlivňující vyhledávače je více. Vliv má už samotná doména, zpracovaný soubor sitemap (mapa webu, usnadňující robotům procházení), favicon (ikonka webů), rychlost načítání webu, multimediální obsah, přizpůsobytelnost mobilním zařízením a další.
Pokud to se svým e-shopem myslíte vážně a chcete mít více návštěvníků (a tedy zákazníků), nepodceňujte optimalizaci stránek ani linkbuilding. Vyplatí se to.
Komentáře